2013. július 10., szerda

Lekvár és sütésálló dzsem sárgabarackból



Induló barack súly: 5,6 kg
Ebből tiszta átpasszírozott súly: 4,9 kg
Héj: 15 dkg 
Mag: 55 dkg-szárad és majd megtörjük. 
Cukor összes mennyisége: 1,4 kg, ebből a sütésállóhoz 1 kg, a lekvárhoz 40 dkg lett használva. 
Dr. Oetker Sütésálló dzsemfix por: 4 csomag, 
Haas Lekvár zselésítő 4:1-ben:  2 csomag.

Az átpasszírozott gyümölcs elosztása pedig: 

Sütésállóhoz: 1,9 kg
Lekvárhoz: 3 kg

És hogy hogyan készült? Hát szerintem ezt már mindenki tudja, aki valaha készített lekvárt, de az ide tévedő kezdőknek leírom.

Először is fogtam a létrát, odavittem a sárgabarackfához és rábeszéltem magam, na mega fiam, hogy szedjük le az érett barackot, ha már tömve van a fa.

Miután leszedtük, jeleztem annak aki kért, hogy venne barackot, hogy lehet érte jönni, mert van egy adag a ládában. Nem tudott jönni. Mit volt, mit tennem, nekiálltam kimagozni. Csordultig lett a nagy fazekam, ami ha igaz 8 literes. 20 éve meg van, de még sosem mértem le.

Feltettem a tűzhelyre kis fokozatra, hogy fődögéljen. Amíg nem engedett elegendő levet, kevergettem, mozgattam, nehogy leégjen, bár ezekben az edényekben nem igazán szokott. De biztos, ami biztos alapon, inkább fakanalat fogtam.

Mikor már jócskán leveses volt, felmásztam a padlásra üvegekért, mert mivel nem készültem lekvározni, üvegek sem voltak tiszták.
Amíg a barack rotyogott, elmostam, elöblítettem az üvegeket és a tetőket, majd a sütő tepsijére rakosgattam és 100 fokon csírátlanítottam őket. Pusztán csak azért, mert nem volt még elég meleg a konyhában a délutáni napsütéstől. 

Miután a barack szétfőtt, a kedvenc Tupperware Passzírozómmal átpasszíroztam, mert nem szeretjük, ha a héj a lekvárban marad, még úgy sem, ha összeturmixoljuk. Jobb az úgy, ha a héj kimarad.
Megpucolni pedig azért nem szabad, mert a héjban van a vitamin nagy része, közvetlen alatta.

Így marad a tekerés, a passzírozás.

Miután ezzel is végeztem, ketté osztottam a fent leírtak szerint a gyümölcs masszámat.

A dzsemfixálók utasítása szerint megfőztem a lekvárokat.
A sütésállónál dupla csomag fixálót használtam, mivel az idén nagyon vizes minden gyümölcs, és ha nem elegendő a dzsemfix, akkor nem fog megkötni a lekvárunk és a sütésállónak pont az a lényege, hogy kemény legyen, de nagyon.

Képek a sütésálló dzsemről:




Képek a lekvárról:


Így készültek a nem kívánt lekvárjaim, ugyanis még rengeteg 1-2-3 éves is van a spájzban.
De még vagy 80 kg barack van szegény fámon. Majd valami lesz vele.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kókusz kocka

  Hozzávalók: 30 dkg liszt 15 dkg cukor 2 dl tej 1 cs. sütőpor 1 egész tojás 5 dkg vaj 3 ek olvasztott méz citromhéj őrölt fahéj őrölt sze...